Публікації


Аспекти формування креативного мислення на уроках спецдисциплін професій кулінарного профілю
Формування професійних здібностей учнів, які можуть ефективно і нестандартно вирішувати задачі, є невід'ємною умовою подальшого розвитку майбутнього фахівця, його успішної професійної діяльності. Одним із напрямів розвитку таких здібностей є формування мотивації до вивчення спецдисциплін, розвиток креативності.
Тому, на сьогодні зростає проблема розвитку креативного мислення, що дозволяє  збільшити швидкість міркування, його гнучкість і нестандартність.
        Проблемі дослідження психолого-педагогічних аспектів креативного мислення присвячені роботи багатьох вчених, серед них можна виділити роботи
О. Брушлинського, Л. Венгера, Л. Виготського, Дж. Гілберта, В. Дружиніна,      Р. Клайна, В. Лівшица, Я. Пономарьова та багатьох інших.
        Креативність – творчі здібності індивіда, які характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, котрі відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення і входять в структуру обдарованості як незалежний чинник.
Даний метод реалізовує три основні принципи: навчитись пізнавати, навчитись жити, навчитись працювати, які зорієнтовані на те, щоб підготувати майбутнього робітника бути конкурентоспроможним в суспільстві з ринковою економікою, який би зміг планувати стратегію власного життя, свій професійний шлях.
Дослідження креативного мислення паралельно велися як в західній, так і вітчизняній науці. Серед західних психологів можна виділити роботи Абрахама Маслоу і Поля Торренса.  Так, на думку А. Маслоу, креативність це творча спрямованість, властива всім, яка пригнічується під впливом середовища.
      П. Торренс  розглядав креативність як якість, здатну до мінливості; він вважав, що проблемні завдання повинні бути спрямовані не на результат, а на процес творчого вирішення їх. І на його думку, креативність – це значить копати глибше, дивитися крізь стіни, будувати замки на піску, літати в майбутнє.
При цьому П. Торренс  виділяє наступні параметри креативності:
- здібність до виявлення і постановки проблем;
- здібність до генерації великого числа ідей;
- гнучкість - здібність до продукування різних ідей;
- оригінальність - здатність відповідати на подразники нестандартно;
-здатність удосконалити об'єкт, додаючи деталі;
- здатність вирішувати проблеми, тобто здібність до аналізу і синтезу.
Таким чином,   акцент робиться на взаємозв'язок інтелекту і особистості.
Основними аспектами креативності є:
оригінальність, гнучкість і швидкість, варіативність і інноваційність. Ці складові креативності легко розвивати на заняттях  спецдисциплін із застосуванням  нових  педагогічних технологій.
У навчанні я використовую інноваційні технології, і найчастіше застосовую метод експерименту. Робота з цим методом дає можливість відійти від авторитарності в навчанні, а також зорієнтуватися на самостійну роботу учнів. За допомогою експерименту учні не тільки одержують певний багаж тих або інших знань, але і навчаються набувати їх самостійно для вирішення пізнавальних і практичних задач. Застосування даного методу дозволяє сформувати в учнів такі компетенції як інформаційна, комунікативна, соціальна і предметна.
  Над проблемою креативності та експериментальної діяльності учнів працюю вже 2 роки. Дана методична робота має схвальні відгуки серед колег, адже така методика перетворює навчання на творчий процес, а також має місце взаємозбагачення двох педагогів. Тому досвід креативного навчання використовують і інші викладачі нашого закладу.
Шановні колеги, на прикладі відеофрагменту уроку, дозвольте поділитись досвідом використання експериментальної діяльності  на уроках  технології приготування їжі.
Підготовку  такого уроку я  починаю з розробки сценарію – визначення ситуації і об’єкта. У зміст сценарію входять : навчальна ціль, постановка задачі, план експерименту, зміст ситуації,  загальний опис вправи.   Для проведення одного з таких уроків я обрала тему:
 « Змінювання барвників моркви і буряка під час теплової    обробки»
Мета: 
· Навчальна. Навчити способам збереження барвників овочів: бетаніну і каротину та змінам, що відбуваються під час теплової обробки.
· Розвивальна. Розвивати креативне мислення, творчу уяву, мовлення; вміння концентрувати увагу на вирішенні проблемної ситуації.
· Виховна. Виховувати колективізм, бажання працювати творчо, любов до професії.
Першим етапом даного уроку є подача нового матеріалу. В якості наочності   використовую комп’ютерну презентацію « Змінювання барвників  окремих груп овочів».
  Після подачі нового матеріалу переходжу до виконання інтерактивної вправи, що складається  з декількох рівнів:
1)                    постановка задачі  
(Визначити, як способи теплової обробки впливають на збереження барвників, смакові якості страви та зовнішній вигляд);
2)                    об’єднання учнів у групи;
3)                    інструктаж з техніки безпеки;
4)                    проведення експерименту та занесення наслідків у «Дерево рішень»;
5)                    обговорення наслідків експерименту;
6)                    підведення підсумків уроку.
Питання міжпредметних зв'язків спецдисциплін і загальноосвітніх предметів розглядалися на минулорічних педчитаннях, тому протягом року ми активно працювали в даному напрямку. Тематика даного уроку передбачає зв'язок технології приготування їжі та хімії, застосування теоретичних знань при виконанні експерименту.
(Відеосюжет 1)
Коментарій:
При впровадженні експериментальної діяльності треба змінювати роль викладача  та учня в навчальному процесі. Можу запропонувати таку структуру сучасного уроку:
Спочатку  пояснюю новий матеріал, а потім ставлю завдання учням на урок;
 Учні самостійно виконують завдання.
Зверніть увагу на те, з якою цікавістю учні проводять дослід. Тут ми бачимо колективну роботу, застосування знань хімії та біології, методи спостереження та аналізу. Під час самостійної роботи надаю допомогу та консультації учням. В процесі виконання експерименту учні заносять результати спостережень у «Дерево рішень», використовуючи комп'ютерні технології.
(Пауза)
     Наступним етапом уроку є презентація результатів експерименту кожної групи біля «Дерева рішень» та спостереження за наслідками проробленої роботи
(Відеосюжет 2)
(Пауза)
Заключним етапом уроку є підведення підсумків у формі колективного обговорення наслідків експерименту та пошуку правильних рішень. Капітани груп презентують висновки біля дошки. Викладач коригує та доповнює виступи, підводячи учнів до вибору правильних рішень.
(Відеосюжет 3)
(Пауза)
Після підсумків оцінюю навчальні досягнення учнів, даю домашнє завдання.
Отже, на уроці учні навчилися зберігати барвники овочів та правильно підбирати способи теплової обробки для приготування страв, колективно працювати, креативно мислити, самостійно знаходити вірні рішення.
Хочу зауважити, що учні були дуже задоволені таким уроком і, навіть, виявили бажання  використовувати експериментальну діяльність на інших уроках спецдисциплін.
(Презентація, слайд 24)

      Отже,  креативні методи сприяють створенню творчої атмосфери на заняттях, розвиткові навичок професійного спілкування з метою розв'язання певних завдань. Використання креативних методів навчання на заняттях з технології приготування їжі  впливає на розвиток ключових компетенцій учнів, збагачує процес навчання та підвищує його продуктивність.
Креативна методика надає можливість учням швидко засвоювати фахову інформацію. Це, у свою чергу, підвищує мотивацію вивчення спецпредмету.
  Дякую за увагу!




Комментариев нет:

Отправить комментарий